Mengenal Erti Perjuangan

>> Friday 22 May 2009


Assalamu'alaikum Warahmatullah

Uhubukum Fillahi Haban Jami'a

Alhamdulillah, pujian bagi Allah yang masih memberi ruang waktu untuk menulis,
Syukur juga di rafaqkan kerana berita tentang tpf yang baru berakhir dengan jayanya
Sekalung tahniah dari kami komuniti serasi di atas penglibatan dan pengorbanan yang anda curahkan.

Sungguh Allah tidak akan meyepikan jalan-jalan perjuangan dengan terhenti mata rantai Islam
dari terus sambung dan menyambung sehingga bertemu nikmat kemenangan Hakiki.

Justeru Firman Allah dalam surah Al-Maidah ayat 54 mebuktikan perjuangan kalimah tauhid tidak akan sampai bila-bila akan terpadam sehingga datang ketentuan dariNYA.


"Wahai orang-orang yang beriman! Sesiapa di antara kamu berpaling tadah dari agamanya (jadi murtad), maka Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Dia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan Dia; mereka pula bersifat lemah-lembut terhadap orang-orang yang beriman dan berlaku tegas gagah terhadap orang-orang kafir, mereka berjuang dengan bersungguh-sungguh pada jalan Allah dan mereka tidak takut kepada celaan orang yang mencela. Yang demikian itu adalah limpah kurnia Allah yang diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya; kerana Allah Maha Luas limpah kurniaNya, lagi Meliputi PengetahuanNya."


Mengenal Erti melahirkan Generasi Murabbi

Sungguh usaha- usaha menyebarkan kefahaman ISLAM pada ummat masyarakat yang jauh dari pergertian ISLAM perlu diteruskan bagi mengenal RabbNYA . Bermula dari sekecil-kecil kelompok sehingga sebesar-besarnya, pentarbiyah demi pentarbiyah perlu dan terus perlu sampai ke setiap pelusuk masyarakat.

Kilauan-kilauan permata perjuangan yang dilahirkan akan memancar sinarnya pada setiap perosok ruang yang kosong dengan kegelapan taqwa, membawa kepada pencahayaan Ilahi.

Maka setiap permata akan melahirkan pemata yang baru, pencahayaan iman akan terus meyuburi ruang-ruang kegelapan. Maka tidak akan terhentinya itu sekiranya setiap pemata perjuangan yang digilap akan mengilap permata perjuangan yang yang baru.

Pesan Asyahid Imam Hassan Al- Banna

" Tegakanlah Islam dalam diri mu nescaya akan tertegaklah ISLAM pada masyarakat"

Justeru pentarbiyahan perlulah berlaku secara dua hala seiring, serentak dan senada sama seperti para sahabat dan tabi' tabiin.

Murabbi perlu melahirkan murabbi
Jangan berhenti selagi nyawa tidak di jemput pulang


Sekadar memberi peringatan

Wallahu'alam

0 komentar:

Save Gaza - BomBing Victims- Boicot Israel's Product


About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP