Bersihkan Diri Sebelum ke BERSIH

>> Tuesday, 7 June 2011




Bismillahirahmanirahimm..

Assalamu'alaikum Warahmatullah

Uhibukumfillahihabban Jami'a

Alhamdulillah summa alhmadulillah , bersyukur kehadrat Allah S.W.T setinggi -tingginya atas kurniaan iman dan Islam yang dinikmati untuk mengerakan Hati dan diri mengukirkan pesanan pesanan yang bermanfaat buat diri dan warga Komuniti Serasi yang dirindui lagi dikasihi..

Maaf atas kelemahan membiarkan wadah ini sepi sekian lama, apa pun alasan yang diberikan mana mungkin di pertahankan dengan kukoh sedangkan saudara Seaqidah kita di Falastin tidak pernah beralasan memperjuangkan kemuliaan Islam khususnya Masjidil Aqso


Tulisan kali ini lebih menekankan kepentingan permurnian hati dan diri kearah menatijahkan perbuatan dan tindakan yang IKHLAS dan Di Redhoi Allah.

Berikut ini sebuah hadis tentang ikhlas yang disampaikan oleh Rasulullah kepada Sayidina Muaz. Moga-moga kita dapat menjadi orang yang ikhlas & segala amalan ibadah kita diterima.

Rasulullah SAW bersabda: “Puji syukur ke hadrat Allah SWT yang menghendaki agar makhluk-Nya menurut kehendak-Nya. Wahai Muaz!”



Jawabku: “Ya Saiyidil Mursalin.” Sabda Rasulullah SAW: “Sekarang aku akan menceritakan kepadamu, bahawa apabila dihafalkan (diambil perhatian) olehmu akan berguna tetapi kalau dilupakan (tidak dipedulikan) olehmu maka kamu tidak akan mempunyai hujah di hadapan Allah kelak. Hai Muaz, Allah itu menciptakan tujuh malaikat sebelum Dia menciptakan langit dan bumi. Setiap langit ada seorang malaikat yang menjaga pintu langit dan tiap-tiap pintu langit dijaga oleh malaikat penjaga pintu menurut kadarnya pintu dan keagungannya. Malaikat yang memelihara amalan si hamba akan naik ke langit membawa amalan itu ke langit pertama. Penjaga akan berkata kepada malaikat Hafazah: ‘Saya penjaga tukang umpat (membicarakan keburukan orang). Lemparkan balik amalan ini ke muka pemiliknya karena saya diperintahkan untuk tidak menerima amalan tukang umpat.’




Esoknya naik lagi malaikat Hafazah membawa amalan si hamba. Di langit kedua penjaga pintunya berkata: ‘Lemparkan balik amalan ini ke muka pemiliknya sebab dia beramal karena mengharapkan keduniaan. Allah memerintahkan supaya ditahan amalan ini jangan sampai lepas ke langit yang lain.’



Kemudian naik lagi malaikat Hafazah ke langit ketiga membawa amalan yang sungguh indah. Penjaga langit berkata: ‘Lemparkan balik amalan ini ke muka pemiliknya karena dia seorang yang sombong’.”




Rasulullah SAW meneruskan sabdanya: “Berikutnya malaikat Hafazah membawa lagi amalan si hamba ke langit keempat. Lalu penjaga langit itu berkata: ‘Lemparkan balik amalan ini ke muka empunyanya. Dia seorang yang ujub (merasa diri hebat). Allah memerintahkan aku menahan amalan yang ujub.’




Seterusnya amalan si hamba yang lulus di langit kelima dalam keadaan bercahaya-cahaya dengan jihad, haji, umrah dan lain-lain tetapi di pintu langit kelima penjaganya berkata: ‘Ini adalah amalan tukang hasad (iri dengan nikmat orang lain). Dia sangat benci pada nikmat yang Allah berikan pada hamba-Nya yang lain. Dia tidak redha dengan kehendak Allah. Sebab itu Allah perintahkan amalannya dilemparkan balik ke mukanya. Allah tidak terima amalan pendengki dan hasad.’




Di langit keenam, penjaga pintu akan berkata: ‘Saya penjaga rahmat. Saya diperintahkan untuk melemparkan balik amalan yang indah ini ke muka pemiliknya karena dia tidak pernah mengasihi orang lain. Kalau orang mendapat musibah dia merasa senang. Sebab itu amalan ini jangan melintasi langit ini.’




Malaikat Hafazah naik lagi membawa amalan si hamba yang lepas hingga langit ketujuh. Rupa cahayanya bagaikan kilat dan suaranya bergemuruh. Di antara amalan itu ialah sembahyang, puasa, sedekah, jihad, warak dan lain-lain lagi. Tetapi penjaga pintu langit berkata: ‘Saya ini penjaga sum’ah (ingin masyhur). Sesungguhnya si



pengamal ini ingin masyhur dalam kumpulan-kumpulan dan selalu ingin tinggi di saat berkumpul dengan kawan-kawan yang sebaya dan ingin mendapat pengaruh dari para pemimpin. Allah memerintahkan padaku agar amalan ini jangan melintasiku. Tiap-tiap amalan yang tidak bersih karena Allah maka itulah riyak (pamer kebaikan). Allah tidak akan menerima dan mengkabulkan orang-orang yang riyak.’



Kemudian malaikat Hafazah itu naik lagi dengan membawa amal hamba yakni sembahyang, puasa, zakat, haji, umrah, akhlak yang baik dan pendiam, zikir pada Allah, diiringi malaikat ke langit ketujuh hingga sampai melintasi hijab-hijab dan sampailah ke hadrat Allah SWT. Semua malaikat berdiri di hadapan Allah dan semua menyaksikan amalan itu sebagai amalan soleh yang betul-betul ikhlas untuk Allah.




Tetapi firman Tuhan: ‘Hafazah sekalian, pencatat amal hamba-Ku, Aku adalah pengintip hatinya dan Aku lebih mengetahui apa yang dimaksudkan oleh hamba-Ku ini dengan amalannya. Dia tidak ikhlas pada-Ku dengan amalannya. Dia menipu orang lain, menipu kamu (malaikat Hafazah) tetapi tidak boleh menipu Aku. Aku adalah Maha Mengetahui. Aku melihat segala isi hati dan tidak akan terlindung bagi-Ku apa saja yang terlindung. Pengetahuan-Ku atas apa yang telah ter- jadi adalah sama dengan pengetahuan-Ku atas apa yang bakal terjadi. Pengetahuan-Ku atas orang yang terdahulu adalah sama dengan pengetahuan-Ku atas orang-orang yang datang kemudian. Kalau begitu bagaimana hamba-Ku ini menipu Aku dengan amalannya? Laknat-Ku tetap padanya.’




Dan ketujuh-tujuh malaikat beserta 3000 malaikat yang mengiringinya pun berkata: ‘Ya Tuhan, dengan demikian tetaplah laknat-Mu dan laknat kami sekalian bagi mereka.’ Dan semua yang di langit turut berkata: ‘Tetaplah laknat Allah kepadanya dan laknat orang yang melaknat’.”




Sayidina Muaz kemudian menangis teresak-esak dan berkata: “Ya Rasulullah, bagaimana aku boleh selamat dari apa yang diceritakan ini?”



Sabda Rasulullah SAW: “Hai Muaz, ikutilah Nabimu dalam soal keyakinan.”



Muaz bertanya kembali: “Tuan ini Rasulullah sedangkan saya ini hanya Muaz bin Jabal. Bagaimana saya boleh selamat dan boleh lepas dari bahaya tersebut?”



Sabda Rasulullah SAW: “Ya begitulah, kalau dalam amalanmu ada kelalaian maka tahanlah lidahmu jangan sampai memburukkan orang lain. Ingatlah dirimu sendiri pun penuh dengan aib, maka janganlah mengangkat diri dan menekan orang lain. Jangan riyak dengan amal supaya amal itu diketahui orang. Jangan termasuk orang yang mementingkan dunia dengan melupakan Akhirat. Kamu jangan berbisik berdua ketika di sebelahmu ada orang lain yang tidak diajak berbisik. Jangan takabur pada orang lain nanti luput amalanmu dunia dan Akhirat dan jangan berkata kasar dalam suatu majlis dengan maksud supaya orang takut padamu. Jangan mengungkit-ungkit apabila membuat kebaikan. Jangan merobekkan peribadi orang lain dengan mulutmu, kelak engkau akan dirobek-robek oleh anjing-anjing jahanam.




Sebagaimana firman Allah yang bermaksud: ‘Di Neraka itu ada anjing-anjing perobek badan manusia’.”



Muaz berkata: “Ya Rasulullah, siapa yang tahan menanggung penderitaan semacam itu?”



Jawab Rasulullah SAW: “Muaz, yang kami ceritakan itu akan mudah bagi mereka yang dimudahkan Allah SWT. Cukuplah untuk menghindar semua itu, kamu menyayangi orang lain sebagaimana kamu mengasihi dirimu sendiri dan benci apa yang berlaku kepada orang lain apa-apa yang dibenci oleh dirimu sendiri. Kalau begitu kamu akan selamat dan dirimu pasti akan terhindar.”


Lihatlah dengan mata hati IMAN di manakah taraf amalan kita berada.


Antara penyakit hati yang dikuatiri hadir bersama-sama didalam diri kita ialah ria' dan ujub. Ria' adalah perasaan ingin menunjuk2 amal atau kelebihan yang ada pada kita. Berlaku ria' apabila berhadapan dengan manusia lain samada seorang atau dalam kumpulan.

Sementara sifat 'ujub adalah merasai hebat diri, membanggakan diri atau merasa hairan dengan dirinya.

Kedua2 sifat ini adalah termasuk syirik khafi iaitu syirik yang tersembunyi. Setiap orang Islam wajib berusaha keluar daripadanya.

Jika perasaan ria' datang secara tiba2 ketika sedang beramal (dan BUKAN tujuan asal melakukan ibadat tersebut kerana ria' - menunjuk2), maka ini dimaafkan dengan syarat dia segera taubat pada saat itu juga dan kembalikan hati kepada kesucian Tauhid. Jangan dibiarkan perasaan tersebut menguasai diri. Ini kerana perasaan tersebut adalah bisikan nafsu dan hembusan Iblis.

Tetapi jika seseorang membiarkan perasaan ria' tersebut dengan ikhtiarnya sehingga mengausai dirinya, maka ini adalah syirik khafi yang mendapat dosa dan menghapuskan kebaikan dan kebajikan.

Walau bagaimana lazimnya seseorang tidak dapat keluar dari syirik khafi ini kerana kuatnya cengkaman nafsu, Iblis dan godaan syahwat dunia. Sifat ini akan menguasai diri dan mencengkam kuat hati pada jangkamasa yang lama sebelum seseorang itu SEDAR DAN INSAF bahawa dirinya telah tenggelam didalam syirik khafi. Sebab itu para Ulama Arifin mengingatkan betapa bahayanya syirik khafi pada Tauhid dan amalan seseorang.

Untuk menghilangkan terus perasaan Ria', Ujub, Takabbur dan syirik2 khafi yang lain seseorang perlu banyak2 mengerjakan zikrullah ; antara zikir terbaik untuk mensucikan hati adalah dengan menyebut banyak2 kalimah zikir 'La-Ilaha Illa-Allah" pagi dan petang, siang dan malam. Sehingga kalimat2 tersebut mengusai hati, aqal dan ruh kita. Apabila zikir2 ini menguasai hati dan bercahaya2, syirik khafi akan hilang sedikit demi sedikit sehingga akhirnya hilang terus, Insya Allah.


Semoga perkongsian ini memberi manfaat untuk semua. Mudah-mudahan Insya'Allah

Sekian Terima Kasih.

-Misi Di Teruskan, Kemenangan Semakin Hampir-

Rujukan dan Cetakan Smula dari:

1. Ansar Assunnah

2. Bhalaqah


Link


0 komentar:

Save Gaza - BomBing Victims- Boicot Israel's Product


About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP