Prevention is Better Than Cure

>> Tuesday 5 October 2010






Bermula dengan pendedahan oleh menteri di jabatan pedana menteri mengenai status terkini jumlah kelahiran bayi luar nikah yang direkodkan tanpa nama bapa bermula dari tahun 2000 sehingga akhir 2008 di jabatan pendaftaran negara, angka bayi yang tidak berdosa akibat perbuatan manusia yang menunjangkan nafsu sarakah semata amat mengoncangkan kerisauan masyarakat negara.Tambahan pula jumlah yang direkodkan ini juga tidak termasuk kelahiran yang tidak di rekod seperti kes pembuangan bayi , penguguran dan kes penzinaan yang tidak mendatangkan kelahiran. Inilah wabak yang melanda masyarakat yang semakin hari bertambah parah.Lebih-lebih lagi daripada jumlah kelahiran sebanyak 257,000.. umat Islam adalah Juara yang melahirkan anak hasil daripada perbuatan zina berbanding dengan penganut agama lain.

Permasalahan yang timbul ini meyebabkan masyarakat mula bertanya apakah Islam tidak mempunyai cara penyelesaian atau kaedah yang dapat memungkinkan daripada pekara ini terus bermaharajalela menjadi barah dalam masyarakat di Malaysia. Islam yang suci mula dipalitkan dengan penganutnya seolah-olah tidak mampu melahirkan manusia yang berakhlak.

Sesungguhnya permasalahan yang timbul disini bukan datang dari kekurangan Islam. Ternyata Islam yang di turunkan Allah kepada Rasulullah S.A.W , adalah Islam yang syumul, sempurna ajaran dan perananya. Tiada sebarang cacat cela yang terkandung dalam ajaran Islam. Justeru Islam tidak boleh di dipersoalkan kesumpurnaanya.

Apa yang perlu di persoalkan disini adalah sejauh mana umat ISLAM melaksanakan apa yang terkandung dalam ajaran ISLAM. Sudahkah ISLAM di aplikasikan sebagai cara hidup umat mansusia. Jika sudah, sesempurna manakah Umat Islam melaksanakanya dan sejauh manakah usaha umat Islam berusaha untuk melaksanakan Islam yang sumpurna dalam kehidupan mereka khususnya pada setiap umatnya dan lebih-lebih lagi pemerintah yang mengakui pemerintahan ini adalah pemerintahan negara Islam.


Meneliti punca gejala maksiat ini berlaku ,Semua persoalan ini sebenarnya sudah pun terjawap, ternyata akibat lahirnya individu-individu muslim yang tidak beriman. Mereka hanya muslim pada kad pengenalan diri bukan pada keperibadian diri. Islam tidak di mahami dan di hayati dalam kehidupan. Hal ini bukan sahaja berlaku pada masyarakat bawahan, malah golongan-golongan cendiakawan pemerintah yang jauh dari mengamalkan sepenuhnya ajaran Islam yang mulia.

Lihat sahaja pemasahan pembuangan bayi yang kini sangat dan terlalu amat berleluasa. Penyelesaian yang kini di ambil jauh sekali dari apa yang di ajar dan di perintahkan oleh Islam. Mereka kini bukan untuk mencegah dari berlakunya penzinaan tetapi membela penzinaan yang berlaku dengan menyediakan tempat kepada individu-individu yang megandung hasil dari perbuatan ZINA. Natijahnya perzinaan tidak di sekat ,malah dipertingkat dengan cara menyediakan ruang bagi mereka yang terpalit hasil perbuatan zina. Apa yang dibimbangkan disini pengwujudan rumah harapan akan menjadi tempat keluar masuk setiap individu-individu penzina, sama seperti kewujudan pusat pemulihan dadah sekiranya tidak menjalankan penyelesaian daripada punca masalah ini bermula.

Allah menyeru agar umatnya jangan medekati ZINA, sesungguhnya zina itu satu perbuatan keji dan satu jalan yang mungkar( Al-Isra'; 32). ISlam terlebih dahulu menghalang daripada berlakunya perbuatan zina daripada merawatnya. Sesungguhnya bentuk ajaran ISLAm adalah mendidik umatnya menjauhi perkara yang membawa kepada permaslahan zina. Ada pun demikian sekiranya berlaku, penawar bagi barah itu adalah hukuman yang mendidik persalah dan masyarakat yang melihat, agar pempelajari natijah hasil perbuatan mungkar supaya tidak berulang.












Apa yang berlaku kini, masyarakat tidak mahu kembali kepada ajaran ISLAM yang menjadi penyelesaian permasalahan umat manusia. Mereka ternyata sombong bongkak dan angkuh dari kembali megikuti ajaran ISLAM. apa yang menyedihkan kini kedengaran ada individu yang ingin mempelajari dari golongan kufar bagaimana mewujudkan sistem penjagaan bayi luar nikah dan individu-individu penzina yang hamil sebagai penyelesaian permasalahan. Ini ternyata mengenepikan ISLAM sebagai tunjak panduan kehidupan umat ISlam. Tindakan ini jelas memaparkan wajah hodoh mereka yang cuba menempelkan Islam secara kosmetik dalam kehidupan dan pemerintahan mereka. Ini lah yang perlu di sedari oleh Masyarakat Islam Di Malaysia.










Sesungguhnya kerosakan akhlak dan gejala yang berlaku kini adalah berpunca akibat dari manusia yang mencari jalan selain dari ISLAm. sejauh manapun mereka merantau mencari penawar, sebanyak manapun wang dibelanjakan permasalahn ini tidak akan berakhir selagi mana ISlam tidak di jadikan panduan, ikutan dan cara hidup dalam memacu segenap kehidupan manusia. Hanya ISLAM yang menjanjikan Penyelesaian yang Hakiki,

Walllahu'alam

Misi Diteruskan, Kemenangan Semakin Hampir



0 komentar:

Save Gaza - BomBing Victims- Boicot Israel's Product


About This Blog

Lorem Ipsum

  © Blogger templates Shiny by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP